Logo_3tu-kick-off-3

Onderwijsprofessionals van technische universiteiten over vrijwel de hele wereld komen op 25 en 26 januari 2016 bijeen om kennis en ervaring uit te wisselen over onderwijsinnovaties in ingenieursonderwijs tijdens de Europese regionale conferentie van het CDIO. Het CDIO is een wereldwijd samenwerkingsverband waarin een moderne visie op engineering onderwijs wordt ontwikkeld, passend bij de veranderende samenleving. De conferentie wordt georganiseerd door 3TU. Centre for Engineering Education en vindt plaats op de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek op de TU Delft.

CDIO conferentie
Het thema van de conferentie is “Inventing Tomorrow’s Engineering Education”. Centraal staat de vraag hoe ingenieursonderwijs succesvol kan worden ingericht met de snel veranderende behoeften in de 21e eeuw. Er is speciale aandacht voor multi- en interdisciplinair denken, cross-sectorale samenwerking, creativiteit en innovatie vaardigheden. Tijdens de tweedaagse conferentie verzorgt CEO en President Govert Hamers van Vanderlande Industries een keynote waarin hij aangeeft over welke vaardigheden de toekomstige ingenieur moet beschikken gezien vanuit de race om talent bij het bedrijfsleven. Prof. Jeschke van de universiteit van Aken vertelt in haar keynote over de complexe virtuele onderwijsomgeving als reactie op de behoeften van Industrie en Maatschappij 4.0. Prof. Van den Hoven van TU Delft staat in zijn keynote stil bij ingenieursonderwijs en ethiek bij innovatie en mw. Van Sark van Youngworks geeft in haar keynote inzicht in trends onder jongeren die van belang zijn voor de inrichting van het onderwijs. Naast vier keynotes zijn er diverse interactieve workshops die deelnemers nieuwe leeromgevingen laten ervaren en op de hoogte brengen van ontwikkelingen in onderwijsinnovaties.
 
Over het 3TU.Centre for Engineering Education
Het 3TU.Centre for Engineering Education (CEE) stimuleert, ondersteunt en onderzoekt onderwijsinnovaties die plaatsvinden op de drie technische universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente. Het doel is om ingenieursonderwijs gezamenlijk te innoveren en expertise te delen over onderwijsinnovaties. Daarmee kunnen docenten de kwaliteit van het onderwijs naar een hoger niveau tillen en zo studenten optimaal voorbereiden op toekomstige uitdagingen in de ingenieurswereld en de maatschappij. 
 
Over CDIO
Wereldwijd hebben 129 technische universiteiten zich verenigd in het CDIO-netwerk met als doel om ingenieursonderwijs en de behoeften vanuit de praktijk beter bij elkaar aan te laten sluiten. Aangesloten universiteiten stellen dat ingenieurs van de toekomst meer dan nu in staat moeten zijn om ‘real-world’ systemen en producten te creëren die optimaal aansluiten bij de wensen van de klant. Zij moeten de capaciteiten hebben om complexe engineering systemen en producten met toegevoegde waarde te bedenken, ontwerpen, implementeren en tot uitvoer te brengen in interdisciplinaire teams van ingenieurs, ontwerpers, systeemarchitecten, klanten,  marketeers en  business managers. Deelnemers aan het netwerk komen regelmatig bijeen om kennis en ervaringen over dit onderwerp uit te wisselen.